研究概要 |
■ 研究概要
◆研究課題
デジタルメディアによるクラシック、ジャズ音楽鑑賞の新たな可能性の検証
◆研究概要
この10年、SpotifyやApple Musicに代表されるストリーミング音楽プラットフォームが、多くの人々の音楽鑑賞の主流となった。これまで認知されていなかったり、物理的な流通が限られていたりして入手できなかった音楽が、どこからでも瞬時にアクセスできるようになった。しかし、その一方で、クラシックやジャズなどの芸術性の高い音楽は、総ストリーミング数の1%程度にとどまっている。これらの音楽を楽しむには、作曲家、演奏家、地域や歴史的背景などの知識と情報が必要であるが、そうした知識や情報はストリーミングサービスのメタデータには含まれておらず、リスナーが自分で調べる以外に選択肢がなかった。筆者は、この情報格差を無くし、より多くの人に世界中に溢れているクラシックやジャズを聴いてもらうために、2021年に共同ホストと「Adult Music」という英語版ポッドキャストを制作、放送開始した。「Adult Music」では、毎週のエピソードで6曲の新譜について議論し、アメリカのジャズサックス奏者ルドレシュ・マハンタッパやスウェーデンのクラシックピアニスト/作曲家ニクラス・シヴェロフなど、一流の演奏家のインタビューとともに、現在、112エピソードが公開されている。これまでに100カ国以上から16,000以上のダウンロードを達成し、日本は常に2位をキープしている。また、演奏家やレコーディング・レーベルの関係者からは、ポッドキャスト「Adult Music」の音楽的分析に対して、一貫してポジティブなフィードバックを得ている。「Adult Music」による音楽的分析の過程で、クラシックやジャズというジャンルにおける民族的な影響や異文化融合の背景について、多くの興味深い疑問が浮かび上がってきた。例えば、ギリシャにおけるジャズの発展は、政治的要因によって、他のヨーロッパの国々と異なり、なぜジャズミュージシャンの世代を飛び越えたのだろうか?今後、これらの興味深い疑問を深く研究し、その結果を音楽やメディア関連の学術誌に発表することを予定している。 |
|
|
|
|
|
業績 |
■ 学会発表
1. |
2019/08/06 |
Study Abroad Internships: Transformative Experiences in Intercultural Communication(Academic Conference on Education, Teaching, and E-learning) |
2. |
2018/11/20 |
Study Abroad and Intercultural Communication Development(11th International Conference on Language, Education, Humanities & Innovation) |
3. |
2018/05/21 |
Study Abroad Fieldwork: Changes in Intercultural Communication Behaviors and Beliefs(ATINER 20th Annua International Conference on Education) |
4. |
2017 |
The Effects of Study Abroad Fieldwork on Intercultural Communication Behaviors and Beliefs(15th Asia TEFL International Conference, Yogyakarta, Indonesia) |
5. |
2016 |
Customized Study Abroad Programs for EFL(14th Asia TEFL International Conference, Vladivostok, Russia) |
6. |
2016 |
Smartphone Apps for EFL Learners(2nd LITU-CULI International Conference, Bangkok, Thailand) |
7. |
2015 |
The Use of Smartphones as Primary Dictionaries by EFL Learners(2015 TESOL International Conference, Shanghai University, China) |
8. |
2015 |
The Use of Smartphones as Primary Dictionaries in Japan and China(13th Asia TEFL International Conference, Nanjing, China) |
9. |
2014 |
Teaching Language and Culture through Songs(12th Asia TEFL International Conference, Kuching, Malaysia) |
10. |
2014 |
Using Smartphones as Dictionaries in EFL(The 2014 International Conference on Applied Linguistics and Language Education (ICALLE), Manila, Philippines) |
11. |
2013 |
Developing Strategies for Reading in EFL(ALAK 2013 International Conference, Busan) |
12. |
2013 |
Extensive Reading: Practical considerations for EFL reading instructors(60th TEFLIN International Conference, Jakarta) |
13. |
2013 |
Incorporating Learning Strategy Activities into EFL(18th NELTA International Conference, Kathmandu) |
14. |
2013 |
Music and Second Language Acquisition: Implications for EFL Instruction(11th Asia TEFL International Conference, Manila, Philippines) |
15. |
2013 |
Music-based Activities for EFL Learners(18th NELTA International Conference, Kathmandu) |
16. |
2012 |
Extensive Reading Programs: Evaluation and Feedback Systems for Instructors(10th Asia TEFL International Conference, New Delhi) |
17. |
2012 |
Incorporating Explicit Vocabulary Instruction into University EFL Curricula(10th Asia TEFL International Conference, New Delhi) |
18. |
2011 |
A Supplemental Vocabulary Instruction Program for University EFL Learners(2nd Cebu International TESOL Conference, Cebu) |
19. |
2011 |
EFL Writing Weblogs: Sharing Asian Cultures Through English(31st Thai TESOL International Conference, Chiang Mai) |
20. |
2011 |
Monitoring Student Progress in Extensive Reading Programs(2nd Cebu International TESOL Conference, Cebu) |
21. |
2011 |
Objective and Subjective Assessment Strategies for Extensive Reading Programs(32nd Annual Research Conference CLASS, University of Guam) |
22. |
2010 |
Music for EFL(6th Cambodia TESOL International Conference, Phnom Penh) |
23. |
2009 |
Internet newsblogs for EFL: An International Writing Exchange Project(7th Asia TEFL International Conference, Bangkok) |
24. |
2009 |
University Study Abroad Programs: Key Educational and Administrative Issues(8th JALT Pan-SIG Conference) |
25. |
2008 |
Elevating Awareness in EFL Writing Through Classroom Publishing(9th International Conference of the Association for Language Awareness, Hong Kong) |
26. |
2008 |
Incorporating Classroom Debate into University EFL Speaking Courses(6th Asia TEFL International Conference, Bali) |
27. |
2008 |
Jazz: American Music and Culture(Popular Culture Association of Japan) |
28. |
2007 |
Adjusting Writing Course Syllabi Through Student Self-Assessment(Symposium on Second Language Writing) |
29. |
2007 |
Extended Speaking Opportunities in EFL Contexts(15th Korea TESOL International Conference, Seoul) |
30. |
2007 |
Formal Debate for University EFL Programs(15th Korea TESOL International Conference, Seoul) |
31. |
2007 |
Incorporating Music into the EFL Curriculum(5th Asia TEFL International Conference, Kuala Lumpur) |
32. |
2007 |
University Language Immersion Environments(33rd JALT International Conference) |
33. |
2006 |
Using Student Self-Reported Experience to Assess Writing Level(14th Korea TESOL International Conference, Seoul) |
34. |
2006 |
Utilizing Internet-Based News Resources in the EFL Classroom(14th Korea TESOL International Conference, Seoul) |
5件表示
|
全件表示(34件)
|
|
■ 著書・論文歴
|
経歴 |
■ 学歴
|
■ 所属学会
|
その他 |
■ 研究課題・受託研究・科研費
|
■ メールアドレス
|
■ 現在の専門分野
|