研究キーワード:strategy use, teachability, cultural influence, motivation, attitude, attribution theory, individual differences
    (最終更新日:1000-01-01 00:00:00)
  ゴーベル ピーター   GOBEL PETER
  ゴーベル ピーター
   所属   京都産業大学  文化学部 京都文化学科
   職種   教授
研究概要
■ 研究概要
◆研究課題
Technology integration and CALL beliefs in context: A multimethod longitudinal study
(日本国内の教員と学習者のテクノロジーとCALLの考え方についての継続的研究)

◆研究概要
本研究は、高校から大学までのコンピュータ支援型言語学習(CALL)分野におけるデジタル言語学習の利用について、日本国内の教員と学生の考え方を調査するものである。本研究では、多角的なアプローチにより、日本の学生と教育者のCALL利用に関する考え方を説明する要因は何か、また,これらの考え方がテクノロジーに関する教育機関やその地域でどのように取り扱われているかを明らかにすることを目的とする。本研究では、高校と大学の教室内でのCALLの使用を、学生と教員がどのように捉えているかに焦点を当てる。高校と大学の学生を対象に、英語教育におけるCALLの考え方や使い方についてアンケートを実施する予定である。この質的なデータを、教育機関やその地域での教室内でのCALLとデジタル技術に関する取り扱い方と比較し、今年度中に、日本国内の教育機関でアンケート調査を試行し、統計的な処理を行って、アンケートを改良・試行し、日本国内の教育機関を選での大規模な調査を目指す。
業績
■ 学会発表
1. 2021/12/16 A Fresh Look at Technology Acceptance in Online Learning(GLoCALL Virtual Conference 2021)
2. 2021/06/02 Revisiting Technology Acceptance and Learner Engagement in Online Learning(Joint Internationl Conference on ELT)
3. 2019/11/08 Evaluation of a Mobile Peer-Evaluation System for In-Class Presentations(CELDA)
4. 2019/10/01 57. Japanese EFL learners’ use of online translation as a dictionary substitute in academic writing classrooms(ELex 2019)
5. 2017 Digital storytelling and educational contexts: Investigating the factors of culture, student attitudes, and planning conditions.(CALL 2017)
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■ 著書・論文歴
1. 2022/11 論文  Guest editorial preface, Special Issue of GLoCALL 2021 Conference Papers Technology Transforming Education: Issues, Contexts, and Environments. Computer Assisted Language Learning Electronic Journal 23(4),pp.1-6 (共著) 
2. 2021/08 論文  Possible Impact of Overseas Study on Language Ability and Motivation to Study English English Language Teaching 14(9),pp.32-38 (共著) 
3. 2019/11 論文  Evaluation of a Mobile Peer-evaluation System for In-class Student Presentations  pp.405-408 (共著) 
4. 2019 論文  Implementing a Mobile Peer-evaluation System for In-class Student Presentations Context Specific Computer-assisted Language Learning pp.137-153  
5. 2019 論文  プレゼンテーション授業における学習者相互評価モバ イルアプリ使用とそれに対する学生の意識について 【研究機構】総合学術研究所 (14)  
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経歴
■ 学歴
1.
(学位取得)
テンプル大学 修士(教育学)
2.
(学位取得)
テンプル大学 博士(教育学)
3.
(学位取得)
不明 Master of Education
4.
(学位取得)
不明 Doctor of Education
5. ~2001 Temple University TESOL
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■ 所属学会
1. European Second Language Association
2. Japan Association of Language Teachers
3. Teachers of English to Speakers of Other Languages
4. Thailand TESOL
その他
■ 研究課題・受託研究・科研費
1.   Use and Acquisition of Listenter Communication Strategies  
2. 2005  cultural difference and student attribution  
■ 現在の専門分野
教育学 (キーワード:strategy use, teachability, cultural influence, motivation, attitude, attribution theory, individual differences)