川上 雅弘
   所属   京都産業大学  生命科学部 産業生命科学科
   職種   准教授
言語種別 日本語
発行・発表の年月 2024/02
形態種別 その他
査読 査読あり
標題 小学校の若手教員を対象とした課題探究型理科研修における受講者の学び-個人のワークシートとグループ活動のまとめ図の記述内容より-—What did Young Primary School Teachers Learn from the Problem -Solving and Inquiry-Based Science Training?: A Research of Contents of Individual Worksheets and Summary Charts of Group Activities
執筆形態 その他
掲載誌名 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
出版社・発行元 大阪教育大学
巻・号・頁 72,335-354頁
担当区分 最終著者
著者・共著者 安積 典子,向井 大喜,種田 将嗣,平川 尚毅,日高 翼,仲矢 史雄,種村 雅子,萩原 憲二,秋吉 博之,川上 雅弘
概要 type:Article
著者らは,小学校若手教員対象の課題探究型理科研修を毎年実施してきた。2020~21年はコロナ禍によりオンデマンドで実施したが,本稿で論じる2022年の研修では対面形式を再開した。再開した対面研修で,オンデマンドの個人学習用に開発したワークシートを,グループの中での個人の学びの支援のために使用した。同じく個人の振り返り用に開発した探究の流れ図の形式を,グループ活動のまとめポスターに使用した。まとめポスターの評価ルーブリックを開発し,グループ活動を評価した。グループ活動の評価と個人のワークシートの記述から,受講者の学習状況を推測した。併せて,受講者の理科の知識や実験技能の実態について知見を得た。
We have conducted problem-solving and inquiry-based science training for young elementary school teachers every year. In 2020~21, it was conducted on demand due to the corona disaster, but in the 2022 training discussed in this paper, the face-to-face format was resumed. In the resumed face-to-face training, worksheets developed for individual learning in on-demand training were used to support individual learning in groups. The form of the inquiry flow chart,which was also developed for individual reflection, was used as a summary poster for group activities. We developed an evaluation rubric of summary posters and evaluated group activities. From the evaluation of group activities and the description contents of individual worksheets, we estimated learning status of the participants. We also obtained knowledge about the actual state of science knowledge and experimental skills of the participants.
PermalinkURL http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32837